طرز تهیه سوجوق ارومیه

طرز تهیه سوجوق ارومیه | طرز تهیه سجوق با شیره انگور
فهرست مطالب

سوجوق ارومیه یکی از تنقلات محبوب در منطقه آذربایجان غربی ایران است. این تنقلات با استفاده از مواد اولیه ساده مانند آرد، شکر و روغن تهیه می‌شود و به دلیل طعم خوشمزه و قوام منحصر به فرد خود، بسیار محبوب است. در ادامه، به طرز تهیه سوجوق محلی ارومیه (باسلق ارومیه‌ای) به همراه مواد لازم و مراحل تهیه آن پرداخته خواهد شد.

طرز تهیه سوجوق ارومیه
طرز تهیه سوجوق ارومیه

طرز تهیه سوجوق ارومیه

باسلق ارومیه ای (سوجوق) یک غذای محلی و پرطرفدار و همچنین یکی از معروف ترین سوقات شهر ارومیه می باشد. سوجوق یک نوع کباب است که با استفاده از گوشت چرخ‌کرده و انواع ادویه‌ها تهیه می‌شود. در ادامه، طرز تهیه سوجوق ارومیه را برای شما توضیح می‌دهیم:

در صورتی که می خواهید معروف ترین و خوشمزه ترین سوغاتی ارومیه را بشناسید، پیشنهاد می کنیم به صفحه معروف ترین صنایع دستی و سوغات ارومیه مراجعه نمایید.

مواد لازم:

  • گوشت چرخ‌کرده: 500 گرم
  • پیاز رنده شده: 1 عدد متوسط
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه: 1 قاشق چایخوری
  • زرشک: برای تزیین (اختیاری)

طرز تهیه طرز تهیه شیرینی سجوق 

برای تهیه باسلق ارومیه ای (سوجوق)، ابتدا در یک میکسر، گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده را باهم مخلوط کنید. میتوانید از دستگاه آسیاب گوشت نیز استفاده کنید. به مخلوط گوشت و پیاز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و همه مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید.

میتوانید از دسته‌های چوبی یا دسته‌های مرطوب استفاده کنید. مخلوط را در یخچال به مدت حداقل 1 ساعت قرار دهید تا مواد به خوبی متماسک شوند و طعم بهتری بگیرند.

بعد از گذشت زمان، مخلوط را به قطعات مورد نظر شکل دهید. معمولاً شکل استوانه‌ای و بلند استفاده می‌شود. قطعات سوجوق را بر روی میله‌های فلزی یا چوبی رد کنید. در صورت استفاده از میله‌های چوبی، آنها را حداقل به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید تا در طول پختن سوختگی نکنند.

اگر به شهر ارومیه سفر کرده اید اما نمی دانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ارومیه چه نام دارند، مقاله بهترین غذای ارومیه چیست را از دست ندهید.

در صورت استفاده از باربیکیو، آن را به دمای متوسط یا بالا قرار دهید تا گرم شود. در صورت استفاده از تابه یا ماهیتابه، آن را روی شعله متوسط تنظیم کنید. قطعات سوجوق را روی نار قرار دهید. بهتر است قبل از قرار دادن سوجوق‌ها روی نار، میله‌ها را روغن کنید تا جلوگیری از چسبیدن گوشت به آنها شود.

در این مرحله از طرز تهیه سوجوق ارومیه، سوجوق‌ها را برای حدود 15-20 دقیقه بپزید. در طول پخت، سوجوق‌ها را بچرخانید تا به طور یکنواخت پخته شوند و از سوختن یا نیمه پز شدن جلوگیری کنید. سوجوق‌ها را از نار بردارید و روی یک سطح صاف قرار دهید تا کمی خنک شوند.

سوجوق‌های آماده را با نمک و فلفل سیاه به طعم خودتان بپزید. سوجوق‌ها را با زرشک تزیین کنید (اختیاری). سوجوق ارومیه را با نان لواشک و یا نان سنگک سرو کنید و همراه با سبزیجات تازه، ترشی، ماست و سس‌های مورد علاقهٔ خودتان سرو کنید.

حالا می‌توانید از سوجوق ارومیه لذت ببرید! توصیه می‌شود در هنگام پختن سوجوق ارومیه، از مواد بهداشتی استفاده کنید و به اصول بهداشتی در آشپزخانه توجه کنید. همچنین، می‌توانید طعم سوجوق را با افزودن ادویه‌ها و چاشنی‌های دلخواهتان تغییر دهید.

برای مشاهده لیست کاملی از بهترین و معروف ترین غذاهای ایرانی و خارجی، حتما مقاله لیست غذاهای ایرانی را مطالعه کنید.

فیلم طرز تهیه سجوق

اگر به دنبال مشاهده فیلم طرز تهیه سجوق یا سوجوق هستید، باید بگوییم که در این قسمت به زودی همکاران ما فیلم طرز تهیه ۷ شیرینی سنتی ارومیه برای عید نوروز از جمله طرز تهیه سوجوق را برای شما قرار خواهند داد.

اگر شما هم به دنبال مدرک آشپزی فنی حرفه ای برای مهاجرت هستید، پیشنهاد می کنیم به صفحه مدرک بین المللی آشپزی فنی حرفه ای مراجعه کنید.

طرز تهیه سوجوق گردو
طرز تهیه سوجوق گردو

طرز تهیه سجوق با شیره انگور

برای تهیه  باسلوق گردویی با شیره انگور، ابتدا در یک قابلمه کوچک، شیره انگور را روی حرارت ملایم قرار دهید. در حین پخت سجوق‌ها، شیره انگور را برای تهیهٔ شیرهٔ خود روی حرارت ملایم قرار دهید. شیره را به آرامی بجوشانید و حدود 15-20 دقیقه بپزید تا غلیظ شود و طعم خوبی بگیرد.

در طول پخت شیره، بهتر است زمانی که زمینه برای ترش شدن شیره فراهم شده است، شیره‌ای را برای تمیز شدن از گردو و غلات استفاده کنید. پس از پخت سجوق‌ها و تهیهٔ شیرهٔ انگور، سجوق‌های سرخ شده را از روغن بردارید و در دیگی به همراه شیرهٔ انگور قرار دهید.

پیشنهاد ویژه: برای مشاهده آموزش طرز تهیه پای سیب خوشمزه و ساده به صورت مرحله به مرحله در خانه، بر روی لینک آبی رنگ مراجعه کنید.

سجوق‌ها را در شیرهٔ انگور حدود 15-20 دقیقه جا دهید تا خوب جذب شیره شوند و طعمی شیرین و ملس بگیرند. سجوق با شیرهٔ انگور را در سطح صاف سرو کنید. می‌توانید روی آن زرشک، دانه پسته یا آجیل دلخواه بریزید تا ظاهر آن زیبا شود. سجوق با شیرهٔ انگور را گرم یا سرد به همراه نان سنگک یا لواشک سرو کنید. همچنین می‌توانید آن را به همراه سبزیجات تازه، سالاد و یا سس‌های مختلف سرو کنید.

حالا می‌توانید از سجوق با شیره انگور خوشمزه‌ای که در سنت‌ها و فرهنگ محلی ایران جا افتاده است، لذت ببرید. توجه داشته باشید که زمان پخت و میزان استفاده از مواد در هر طبخ ممکن است بستگی به سلیقه شما داشته باشد. ممکن است در برخی مناطق روش‌ها و مواد متفاوتی نیز به کار روند.

اگر می خواهید بدانید بهترین کافه ها و رشتوران های ارومیه کجا هستند، مقاله بهترین رستوران‌ های ارومیه کجاست می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

طرز تهیه سجوق با نشاسته

برای طرز تهیه سجوق با نشاسته در ابتدا در یک کاسه، گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده شده را باهم مخلوط کنید. اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را فراموش نکنید. می‌توانید از ادویه‌های دلخواه خود نیز استفاده کنید. مخلوط را خوب با هم میکس کنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند. نشاسته یا آرد را به کمک آب یا شیر جورابی کنید تا یک مایع بافت مانند حاصل شود.

به تدریج نشاسته را به مخلوط گوشت اضافه کنید و همزمان مخلوط را با دست خمیر کنید تا مواد به هم متصل شوند. مخلوط را به مدت حداقل 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم و مزه بهتری بگیرد و مواد متماسک شوند.

بعد از گذشت زمان، مخلوط را به قطعات مورد نظر شکل دهید. معمولاً شکل استوانه‌ای و بلند استفاده می‌شود. در یک تابه، روغن مایع را گرم کنید. قطعات سجوق را در روغن گرم سرخ کنید.

در این مرحله از طرز تهیه سجوق با نشاسته پس از سرخ شدن یک طرف سجوق‌ها، آن‌ها را برگردانده و طرف دیگر را نیز سرخ کنید تا به طور یکنواخت سرخ شوند. ممکن است نیاز باشد سجوق‌ها را به دستور تکه‌تکه برگردانید تا همه‌ی سطح آنها سرخ شود.

گوزلمه یکی از غذاهای محلی و خوشمزه شهر ارومیه است که با استفاده از سیب‌ زمینی و گوشت بوقلمون یا مرغ تهیه می‌ شود. برای یادگیری طرز تهیه گوزلمه به صورت مرحله به مرحله، مقاله طرز تهیه گوزلمه ارومیه را مطالعه کنید.

پس از سرخ شدن کامل، سجوق‌ها را از روغن بردارید و روی کاغذ آبسردکن یا دستمال کاغذی قرار دهید تا اضافه‌ی روغن آنها جذب شود. سجوق‌ها را در سطح صاف سرو کنید و به عنوان میان وعده یا غذای اصلی با نان سنگک، لواشک، یا سالادهای تازه سرو کنید.

حالا می‌توانید از سجوق با نشاستهٔ خوشمزه‌ای که در ارومیه و مناطق دیگر به عنوان غذای محبوبی شناخته می‌شود، لذت ببرید. توجه داشته باشید که زمان پخت و میزان استفاده از مواد در هر طبخ ممکن است بستگی به سلیقه شما داشته باشد. همچنین، ممکن است در برخی مناطق روش‌ها و مواد متفاوتی نیز به کار روند.

برای یادگیری طرز تهیه سجوق با دوشاب در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوجوق ترکیه

در یک کاسه، گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده شده، سیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه را باهم مخلوط کنید. می‌توانید از ادویه‌های دلخواه خود نیز استفاده کنید.

مخلوط را خوب با هم میکس کنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند. مواد را به مدت حداقل 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم و مزه بهتری بگیرد و مواد متماسک شوند. بعد از گذشت زمان، مخلوط را به قطعات مورد نظر شکل دهید. معمولاً شکل استوانه‌ای و بلند استفاده می‌شود. در یک ماهیتابه یا تابه، کره یا روغن زیتون را گرم کنید.

اگر می خواهید طرز تهیه کوفته مرغ خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای یاد بگیرید، مقاله طرز تهیه کوفته مرغ ارومیه را مطالعه کنید.

در این قسمت از طرز تهیه سوجوق ترکیه قطعات سوجوق را در روغن گرم سرخ کنید. بهتر است قبل از قرار دادن سوجوق‌ها به تابه، آنها را به دستور تکه‌تکه برگردانید تا همه‌ی سطح آنها سرخ شود. پس از سرخ شدن کامل، سوجوق‌ها را از روغن بردارید و روی کاغذ آبسردکن

یک برگ نان لواشک یا خبز ترکیه‌ای را روی یک سطح صاف باز کنید. سوجوق‌های سرخ شده را روی نان قرار داده و طیفی از مواد اضافی را بر روی آن قرار دهید. مثلاً رشته‌های نشاسته، رشته‌های نمکی، پیاز رنده شده، خیار شور، گوجه فرنگی خرد شده، سس‌های مختلف و غیره.

می‌توانید بر اساس سلیقه خود تنوع این مواد را تنظیم کنید. سوجوق را بسته کنید و به صورت یک ساندویچ سرو کنید. سوجوق را می‌توان به صورت ساده یا با استفاده از مواد دیگری مانند سس‌های ترکیه‌ای مانند مایونز، راجوت یا چیلی سس همراه سرو کرد.

بهترین هتل‌ ارومیه از نظر مسافران کدام است؟ اگر به دنبال لیست هتل های معروف ارومیه همراه با شماره تلفن و آدرس هستید حتما مقاله بهترین هتل های ارومیه با شماره تلفن را مطالعه کنید.

حالا می‌توانید از سوجوق ترکیه لذت ببرید. این غذا معمولاً به عنوان یک غذای سریع، میان وعده یا همراه با سالاد سرو می‌شود. توجه داشته باشید که در برخی مناطق و با توجه به سلیقه‌های شخصی، می‌توانید از ادویه‌ها و مواد اضافی دیگری برای تزیین سوجوق استفاده کنید. همچنین، می‌توانید نوع نان مورد استفاده و نوع سس‌ها را نیز به سلیقه خود تغییر دهید.

طرز تهیه سوجوق گردو
طرز تهیه سوجوق گردو

طرز تهیه سوجوق گردو

طرز تهیه سوجوق گردو به شرح زیر است:

مواد لازم:

  • گردو قرمز: 2 پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه
  • روغن زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران: نصف قاشق چایخوری
  • عصارهٔ وانیل (اختیاری): نصف قاشق چایخوری

گردو را در یک ماهیتابه قرار داده و با روغن زردچوبه در حدود 10 دقیقه تفت دهید تا رنگ گردو تغییر کند و بوی خوبی ایجاد شود. شکر را به گردو اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا شکر کاملاً حل شود.

در این مرحله از طرز تهیه سوجوق گردو زعفران را در کمی آب گرم حل کنید و به مخلوط گردو و شکر اضافه کنید. می‌توانید همچنین عصارهٔ وانیل را نیز به مواد اضافه کنید تا عطر و طعم خاصی به سوجوق بدهد. ماهیتابه را روی حرارت کم قرار دهید و تا زمانی که مواد به همراه هم جا بگیرند، همه چیز را هم بزنید.

آماده شدن سوجوق را بررسی کنید. باید مواد چسبنده و کرمی شده باشد. بشقاب‌های را برای خنک شدن سوجوق آماده کنید. می‌توانید بشقاب‌ها را با کمی روغن یا آب رطوبت دهید تا جدا شدن سوجوق از آنها آسان‌تر شود.

هر بشقاب را با دستور سوجوق پر کنید. بهتر است حجم سوجوق در هر بشقاب نسبتاً کم باشد تا سفت و جامد شود. سوجوق‌ها را در یخچال قرار دهید و حداقل به مدت چند ساعت (تا یک شب) بگذارید تا خوب سف

پس از گذشت زمان لازم، سوجوق گردو خنک و سفت می‌شود. می‌توانید آنها را از بشقاب خارج کنید و در ظروف مناسب نگهداری کنید. سوجوق گردو را می‌توان به تنهایی به عنوان یک تنقلات خوشمزه سرو کرد یا به عنوان تزئین بر روی کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده کرد.

همچنین، می‌توانید سوجوق گردو را به عنوان هدیه یا سوغاتی به دوستان و خانواده اهدا کنید. توجه داشته باشید که در هر مرحله از طرز تهیه سوجوق گردو، به دمای مناسب و زمان‌بندی صحیح توجه کنید. همچنین، می‌توانید با تغییر در مقادیر شکر، زعفران و عصارهٔ وانیل، طعم و مزهٔ سوجوق را تنظیم کنید تا به سلیقه خودتان بخورد.

با مراجعه به صفحه جاهای دیدنی ارومیه در بهار می توانید با لیست کاملی از معروف ترین و بهترین مکان های گردشگری ارومیه آشنا شوید.

طرز تهیه سجوق مراغه

سجوق مراغه یکی از تنقلات محبوب در منطقه مراغه در ایران است. این سوغاتی خوشمزه و خاص معمولاً با استفاده از آرد، شکر و بهترین مواد اولیه تهیه می‌شود. در زیر، طرز تهیه سجوق مراغه را برای شما شرح می‌دهم:

مواد لازم:

  • آرد: 2 پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه
  • روغن نباتی: 1/2 پیمانه
  • آب: به مقدار لازم
  • پودر زردچوبه (اختیاری): 1/2 قاشق چایخوری

برای طرز تهیه سجوق مراغه در ابتدا آرد را در یک ظرف مناسب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. می‌توانید از آرد نوع سفید یا نیمه سفید استفاده کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا به طور یکنواخت ترکیب شوند.

روغن نباتی را به ظرفی دیگر بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. در این مرحله، می‌توانید پودر زردچوبه را به روغن اضافه کنید تا به سجوق رنگ زردی بدهد. اما این مرحله اختیاری است و می‌توانید بدون زردچوبه استفاده کنید. آب را به آرد و شکر اضافه کنید و به تدریج با مخلوط کردن آرد و آب، ترکیب را به صورت یکنواخت مخلوط کنید.

از افزودن آب به مرحله مخلوط کردن پیمانه‌ای استفاده کنید تا ترکیب یکنواخت شود. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مواد را برای حدود 10-15 دقیقه تفت دهید.

اگه میخواهید شیرینی دانمارکی خانگی خوشمزه درست کنید حتما مقاله طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر را مطالعه کنید.

هنگامی که ترکیب سجوق به یکنواختی و قوام مناسب رسید، آن را از حرارت بردارید و چند دقیقه در ظرف خنک شود. پس از خنک شدن، ترکیب سجوق را به صورت دیسک‌های باریک در قالب‌های سجوق یا صفحه‌های مسطح در روی تخته‌های چوبی یا سطح صاف دیگری قرار دهید.

بهتر است قبل از قرار دادن ترکیب، سطح را با روغن کمی چرب کنید تا جدا شدن سجوق‌ها آسان‌تر شود. سجوق‌ها را به مدت حدود یک روز در آفتاب خشک کنید. اگر آفتاب قوی است، می‌توانید سجوق‌ها را در ظرفی روی صفحه مشمع بچینید تا از مستقیم شدن با آفتاب جلوگیری شود.

پس از خشک شدن کامل، سجوق‌ها را از سطح جدا کنید و در ظروف مناسب نگهداری کنید. می‌توانید آنها را درون کیسه‌های نایلونی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

سجوق مراغه را می‌توان به تنهایی به عنوان تنقلاتی خوشمزه سرو کرد و همچنین می‌توانید آنها را با مربا، عسل، کره و یا دسرهای دیگر سرو کنید. همچنین می‌توانید از سجوق مراغه برای تهیه دسرهایی مانند حلوا و پایه‌های تزئینی استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که می دانید سوجوق تبریز یکی از تنقلات محبوب و معروف در منطقه آذربایجان غربی ایران است. در این مقاله، به شما طرز تهیه سجوق مراغه سنتی و خوشمزه و مقوی با دوشاب و نشاسته را به صورت مرحله به مرجله توضیح دادیم.

سوالات متداول

سوجوق ارومیه چیست؟

سوجوق ارومیه یک تنقلات محلی است که در شهر ارومیه و مناطق اطراف آن در استان آذربایجان غربی ایران تهیه می‌شود. این تنقلات با استفاده از آرد، شکر، روغن و مواد مزه‌دهنده مانند زعفران و دارچین تهیه می‌شود.

آیا سوجوق ارومیه شیرین است یا نه؟

سوجوق ارومیه به‌طور کلی دارای طعم شیرینی است. میزان شیرینی آن متناسب با میزان شکری است که در تهیه آن استفاده می‌شود. با افزایش میزان شکر، سوجوق شیرین‌تر می‌شود.

آیا سوجوق ارومیه برای صبحانه مناسب است؟

بله، سوجوق ارومیه به‌طور معمول به عنوان یکی از خوراکی‌های صبحانه محبوب استفاده می‌شود. این تنقلات با نمک و شیره انگور معمولاً همراه می‌شود و می‌تواند یک انتخاب خوب برای صبحانه باشد.

چگونه می‌توانم سوجوق ارومیه را نرم تر کنم؟

برای نرم‌تر شدن سوجوق ارومیه، می‌توانید مقداری روغن بیشتر به مواد تهیه سوجوق اضافه کنید. همچنین، می‌توانید مواد را برای مدت بیشتری در حال مخلوط کردن قرار دهید تا ترکیب بهتری بوجود آید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات