کیبورد فارسی کامپیوتر

کیبورد فارسی کامپیوتر | تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر
فهرست مطالب

کیبورد یا همان صفحه کلید یکی از ابزارهای مهمی است که در هنگام تایپ باید به آن بسیار توجه کنید چرا که نوع صفحه کلید شما می تواند در سرعت تایپ تاثیر گذار باشد. در این بین خیلی افراد از ما می پرسند که چگونه زبان لپ تاپ را فارسی کنیم. اگر شما هم به دنبال صفحه کلید استاندارد فارسی هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ یا کامپیوتر یکی از مشکلات رایجی است که شاید تابحال با آن برخورد کرده باشید. اگر می خواهید بدانید علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر چیست و چگونه می توان آن را رفع نمود، مقاله مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر را مطالعه کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی چیست

کیبورد فارسی کامپیوتر درواقع به صفحه کلیدی گفته می شود که در آن محل قرارگیری و چینش حروف به نوعی است که کاربران می توانند به راحتی متن مورد نظر خود را با سرعت مناسب و بدون هیچ گونه مشکلی تایپ کنند.

یکی از تفاوت های اصلی صفحه کلید استاندارد فارسی با دیگر کیبوردها در محل قرارگیری حرف “پ” می باشد. با این وجود برای خیلی از افراد تفاوت چندانی ندارد و با همان کیبورد پیش فرض کامپیوتر یا لپ تاپ کار می کنند که در این صورت دیگر نیازی به دانلود صفحه کلید دیگری ندارید.

در صورتی که مدت طولانی است با صفحه کلید پیش فرض کار می کنید شاید برایتان کمی سخت باشد که بخواهید چیدمان حروف را تغییر دهید. اگر فکر می کنید با این مدل صفحه کلید راحت نیستید بهتر است صفحه کلید استاندارد فارسی را دانلود کنید.

دانلود کیبورد استاندارد فارسی 

مزایا صفحه کلید استاندارد فارسی

از مزایای استفاده از صفحه کلید فارسی می توان به تایپ راحت و سریع نیم فاصله با استفاده از دکمه های ترکیبی space و Ctrl، قرار گرفتن حرف “پ” در ردیف پایین تر که تایپ آن را برای برخی افراد راحت تر کرده است، اشاره کرد.

معایب صفحه کلید استاندارد فارسی

همانطور که کیبورد استاندارد فارسی مزایایی دارد، معایبی هم دارد که باید از آن آگاه باشید. به طور مثال تایپ کردن علائمی از جمله &،$،#،@ و … با این صفحه کلید امکان پذیر نیست و همینطور تایپ اعداد به شکل فارسی ( … ۱،۲،۳،۴) در بعضی از نرم افزار ها و سایت ها قابل شناسایی نیست. تایپ برخی علائم مثل ، و ؛ با صفحه کلید استاندارد سخت تر است. به همین خاطر برای نصب صفحه کلید استاندارد فارسی باید این مسائل را در نظر بگیرید.

صفحه کلید استاندارد فارسی چیست
صفحه کلید استاندارد فارسی چیست

دلایل ایجاد صفحه کلید استاندارد فارسی

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد صفحه کلید استاندارد فارسی، وجود مشکلاتی در کیبورد ویندوز بود که این امر باعث شد که بسیاری از ایرانی زبانان را ترغیب به طراحی یک صفحه کلید استاندارد فارسی کند. اگر چه این مشکلات مدت هاست که قبل از بوجود آمدن صفحه کلید استاندارد فارسی برطرف شده است و حالا تفاوت چندانی میان این دو صفحه کلید وجود ندارد.

در نسخه های قبل از Windows 7 مشکلاتی وجود داشت که شامل موارد زیر می شد:

  • حرف “پ” و “ژ” روی صفحه کلید جایگاه مشخصی نداشتند و به سختی یافت می شدند.
  • واژه “ک” فارسی به صورت عربی نوشته می شد.
  • کاراکترهای مربوط به تنوین و تشدید و حرکت ها در صفحه کلید وجود نداشتند.
  • همزه کوچک مشخص نبود و به سختی یافت می شد.
  • حرف ی”” فارسی به صورت عربی نوشته می شد و دو نقطه در زیر آن قرار می گرفت.

 

باید بدانید که هنوز هم در برخی از کیبوردها از جمله کیبورد مایکروسافت برای بعضی از فونت هایی مانند bnazanin این دو نوع ی به یک شکل می باشد و این امر باعث سخت تر شدن تایپ و ایجاد غلط املایی نگارشی و ویرایشی می باشد و از طرفی دیگر در طراحی بعضی از سایت های اینترنتی و مسائل مربوط به سئو تاثیرگذار خواهد بود.

خوشبختانه شما دیگر نیاز نیست با این مشکلات دست و پنجه نرم کنید چرا که این مشکلات سال هاست که برطرف شده و از این بابت شما را درگیر نخواهد کرد. در صورتی که از ویندوز 8 به بالا استفاده می کنید، صفحه کلید استاندارد فارسی از طریق ویندوز قابل انتخاب است و نیاز به نصب هیچ گونه برنامه ای نیست.

در صورتی که برای ورود به بازار کار یا ارتقاء شغلی خود به دنبال بهترین دوره های آموزشی icdl جامع هستید، می توانید به صفحه آموزش icdl مراجعه کنید و با شرکت در این دوره در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید.

تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر

همانطور که می دانید تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر بسیار کار راحتی می باشد که همه نسخه های ویندوز امکان پذیر است. در ادامه قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه زبان ویندوز 7 را به فارسی تبدیل کنیم. لاذم به ذکر است که اگر از ویندوز 8 استفاده می کنید باید همین مراحل را طی کنید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید. در ابتدا وارد منوی استارت شوید و عبارت Control Panel را سرچ کنید. زمانی که وارد کنترل پنل شدید باید گزینه Region and Language را پیدا کنید. در صورتی که این عبارت را پیدا نکردید View by را روی حالت Large Icon بگذارید. بعد از این مرحله وارد تب Keyboards and Languages شوید.

در قدم بعد گزینه Change keyboards را انتخاب کنید. در صفحه ای که برای شما باز شده می توانید مشاهده کنید که چه زبان هایی روی ویندوز شما نصب شده است.

برای اینکه زبان فارسی را اضافه کنید، در همین صفحه گزینه Add را بزنید و سپس Persian را انتخاب کرده و روی گزینه Ok ضربه بزنید. در اینجا کار تمام است و می توانید به زبان فارسی تایپ کنید.

اگر می خواهید بدانید مشکل فارسی نویسی در ایلوستریتور 2017 و 2018 و دیگر نسخه ها چگونه برطرف می شود، مقاله رفع مشکل فارسی نویسی در ایلوستریتور را مطالعه کنید.

تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر
تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در کامپیوتر

تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در لپ تاپ

تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در لپ تاپ، تفاوت چندانی با کامپیوتر ندارد اما معمولا ویندوز لپ تاپ های جدید ویندوز 10 است و به همین دلیل شما در ادامه می توانید با روش فارسی کردن کیبورد ویندوز 10 آشنا شوید.

برای تبدیل کیبورد انگلیسی به فارسی در لپ تاپ نیاز به انجام مراحل پیچیده ای ندارید و فقط کافیست طبق دستور زیر پیش بروید.

در ابتدا وارد منوی استارت شوید و گزینه Language را سرچ کنید. همانطور که می دانید زبان پیش فرض لپ تاپ انگلیسی می باشد به همین دلیل در قدم بعد باید گزینه Add Language را انتخاب کنید.

در این مرحله عبارت فارسی یا Persian را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید و سپس گزینه Next را انتخاب کنید. در این جا کار تمام است و زبان فارسی به زبان ویندوز شما اضافه شده است.

دانلود نرم افزار کیبورد فارسی برای ویندوز 10

اگر شما از ویندوز 10 استفاده می کنید، کافیست برای نصب و فعالسازی صفحه کلید استاندارد فارسی مراحل زیر را انجام دهید.

در قدم اول وارد بخش start ویندوز شوید و عبارت کنترل پنل یا control panel را پیدا کنید.

در قدم بعد از بخش کنترل پنل وارد زبان یا language شوید.

همانطور که مشاهده می کنید گزینه add a language به شما این امکان را می دهد تا بتوانید زبان دلخواه خود را اضافه کنید و از آن استفاده کنید. حال زبان فارسی را بزنید و گزینه add را انتخاب کنید.

در این مرحله برای اضافه شدن صفحه کلید استاندارد فارسی وارد بخش option شوید و روی گزینه زبان فارسی کلیک کنید تا پنجره ای برای شما باز شود.

در اینجا باید روی عبارت add an input method ضربه بزنید و از لیستی که مشاهده می کنید، صفحه کلید استاندارد فارسی یا همان Persian standard را انتخاب کنید و سپس روی دکمه add فشار دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام فعالسازی اگر از قبل صفحه کلید فارسی غیر استاندارد را نصب کرده اید، برای اینکه مشکلی در عملکرد این کیبورد جدید ایجاد نشود، پیشنهاد می کنیم که آن را غیر فعال کنید.

برای اینکار کافیست روی آن کلیک کنید و روی گزینه remove ضربه بزنید. هم اکنون صفحه کلید استاندارد فارسی برای شما فعال می باشد و می توانید به راحتی فارسی تایپ کنید.

فعال کردن صفحه کلید استاندارد فارسی در مکینتاش

اگر به دنبال فعال کردن صفحه کلید فارسی استاندارد فارسی در مکنتاش هستید، می توانید با انجام مراحل زیر این کار را به راحتی انجام دهید.

در منو اصلی سیستم خود وارد گزینه system preferences شوید. برای تغییر زبان سیستم خود باید روی گزینه language, text ضربه بزنید.

از بین سربرگ هایی که مشاهده می کنید، سربرگ input sources را انتخاب کنید. در میان زبان های موجود که هر کدام پرچم خاص خود را دارند، گزینه Persian ISIRI 2901 را انتخاب کنید تا صفحه کلید استاندارد فارسی در مکینتاش برای شما فعال شود.

فعال کردن صفحه کلید استاندارد فارسی در مکینتاش
فعال کردن صفحه کلید استاندارد فارسی در مکینتاش

فعال کردن صفحه کلید استاندارد فارسی در لینوکس/ گنو

علاوه بر مکنتاش، شما می توانید در لینوکس هم از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده کنید. برای انجام این کار وارد System شوید و سپس به مسیر Preferences و Keyboard بروید.

در این بخش عبارت Layout را پیدا کرده و روی دکمه Add فشار دهید و صفحه کلید را انتخاب نمایید. حال باید برای تغییر زبان صفحه کلید، کلیدهای Right Alt + Left Alt را همزمان با هم فشار دهید. در صورتی که این کار برایتان سخت است می توانید در قسمت Layout Options این تنظیمات را تغییر دهید.

جمع بندی 

همانطور که می دانید انتخاب صفحه کلید استاندارد فارسی و مناسب تا حد زیادی می تواند در سرعت تایپ ما تاثیرگذار باشد. اگر در هنگام تایپ کردن با مشکلاتی روبرو هستید، در این مقاله به آموزش فارسی کردن کیبورد کامپیوتر و تایپ فارسی پرداخته ایم.

سوالات متداول 

صفحه کلید استاندارد فارسی چیست؟

صفحه کلید اساندارد فارسی به کیبوردی گفته می شود که در آن محل قرارگیری و چینش حروف به صورتی است که کاربران می توانند به راحتی متن مورد نظر خود را تایپ کنند و یکی از تفاوت های اصلی آن با دیگر کیبوردها، محل قرارگیری حرف “پ” می باشد.

مزایا صفحه کلید استاندارد فارسی چیست؟

از مزایای استفاده از صفحه کلید فارسی می توان به تایپ راحت و سریع نیم فاصله با استفاده از دکمه های ترکیبی space و Ctrl، قرار گرفتن حرف “پ” در ردیف پایین تر اشاره کرد که باعث شده تایپ را برای بسیاری از افراد راحت تر کند.

 

 

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات