مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر

مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر | رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و کامپیوتر
فهرست مطالب

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است تابحال آن را تجربه کرده باشید، مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر می باشد. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در این مقاله قصد داریم دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ و نحوه رفع آن را بطور کامل توضیح دهیم.

اگر از خود می پرسید چگونه زبان لپ تاپ را فارسی کنیم  و به دنبال صفحه کلید استاندارد فارسی هستید، به صفحه کیبورد فارسی کامپیوتر مراجعه کنید.

علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران این است که علت خاموش شدن کامپیوتر بعد از روشن شدن چیست؟ با وجود اینکه دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ، عوامل سخت افزاری می باشد، در بعضی از مواقع ممکن است این مشکل به دلیل عوامل نرم افزاری اتفاق بیفتد. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تمام عوامل سخت افزاری و نرم افزاری که در بروز این مشکل دخالت دارند را بررسی کنیم.

  • استفاده بیش از حد از CPU

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایل مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر، داغ شدن بیش از حد CPU یا پردازنده می باشد. سیستم کامپیوتر به گونه ای طراحی شده است که زمانی که CPU بیش از حد داغ می شود سیستم به طور خودکار خاموش می شود تا به پردازنده و دیگر قطعات کامپیوتر آسیب شدیدی وارد نشود.

در حالت عادی دمای پردازنده یا CPU باید بین 55 تا 60 درجه سانتی گراد باشد. نگه داشتن دمای پردازنده در حالت استاندارد یکی از وظایف اصلی سیستم خنک کننده کامپیوتر می باشد که این سیستم خنک کننده از قطعاتی از جمله هیت سینک، فن و یا واترکولر تشکیل شده است.

اگر به هر دلیلی در هر یک از این قطعات اختلالی ایجاد شود باعث می شود که این قطعات نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. این امر باعث داغ شدن CPU شده و در نتیجه کامپیوتر به طور ناگهانی خاموش می شود.

از جمله عواملی که باعث داغ شدن بیش از حد CPU و در نتیجه خاموش شدن خود به خود کامپیوتر و لپ تاپ می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. از کار افتادن فن CPU
  2. از کار افتادن فن کیس
  3. شل شدن هیت سینک در سر جای خود
  4. ضعیف شدن فن CPU
  5. از بین رفتن خاصیت خمیر سیلیکونی بین CPU و فن
  6. استفاده بیش از حد از CPU
  7. اجرای برنامه هایی که از تمامی ظرفیت CPU برای پردازش استفاده می کنند
  8. قرار گرفتن کیس در محیط های بسیار گرم

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است اتصالات مربوط به CPU را به طور مرتب چک کنید تا مطمئن شوید که تمام قطعاتی که ذکر شد سالم هستند. از طرفی دیگر بهتر است آن ها را هر چند وقت یکبار با یک دستمال مخصوص تمیز کنید تا گردوغبار آن ها به طور کامل پاک شود.

پینترست یکی از برنامه های محبوب و کاربردی در بین کاربران است. اگر در هنگام ورود به سایت پینترست با مشکلاتی از جمله بازنشدن عکس، گیف، فیلم و… همراه هستید، به صفحه مشکل باز نشدن پینترست چیست مراجعه کنید.

علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن
علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن
  • مشکل در پاور کامپیوتر

یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث بروز مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر می شود، خراب بودن پاور است. همانطور که می دانید پاور درواقع همان منبع تغذیه کامپیوتر است که خرابی آن باعث می شود در برق رسانی به تمامی قطعات از جمله مادربورد، هارد درایو، درایو نوری و… اختلال ایجاد شود.

حال طبیعی است که اگر پاور درست کار نکند، برق به سایر قطعات نمی رسد و باعث می شود که سیستم شما خاموش شود.

طراحی سیستم رایانه به گونه ای است که در اثر نوسانات برق به سرعت خاموش می شود تا از اسیب های جدی به دیگر قطعات جلوگیری کند. زمانی که پاور نتواند وظیفه برق رسانی خود را به درستی انجام دهد سیستم شما به طور ناگهانی خاموش می شود.

برای جلوکیری از این مشکل بهتر است پاور سیستم خود را تعویض کنید تا از بروز مشکلات و اسیب های بعدی جلوگیری کنید چرا که در غیر اینصورت ممکن است به دیگر قطعات کامپیوتر از جمله مادربورد و هارد درایو اسیب وارد شود.

ریلز یکی از قابلیت های پرطرفدار و پرکابرد اینستاگرام می باشد که می تواند در توسعه کسب و کار شما تاثیر بسزایی داشته باشد. برای اطلاع از کاربردهای ریلز و نحوه فعالسازی آن، به صفحه نحوه فعالسازی قابلیت ریلز اینستاگرام مراجعه کنید.

  • مشکل در اتصالات کامپیوتر 

باید بدانید که هر گونه ایراد و اشکالاتی در اتصال مدارهای سیستم کامپیوتر باعث می شود که کامپیوتر  برای جلوگیری از آسیب های بعدی خاموش شود. در صورتی که برای سیستم خود قطعه جدیدی گرفته اید و بعد از آن با مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر روبرو شدید، ممکن است اشکال در قطعه جدید باشد.

برای پیدا کردن مشکل و رفع آن بهتر است همه قطعاتی که سیستم کامپیوتر برای روشن شدن به آن ها نیاز ندارد از جمله کارت صدا، کارت مودم و شبکه، کارت گرافیک و… با باز کرده و سپس کامپیوتر را روشن کنید. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید مشکل را پیدا کنید.

  • مشکل ویروس در کامپیوتر 

از دیگر دلایلی که می تواند باعث بروز مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر شود، وجود ویرویس و همینطور برنامه های مخرب در سیستم کامپیوتر می باشد. وجود ویروس ها در کامپیوتر باعث می شود تا با افزایش دمای CPU و اجرای فرمان های مربوط به خاموشی سیستم، باعث خاموش شدن کامپیوتر بعد از 15 ثانیه شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است در سیستم خود یک آنتی ویروس قوی و بروز رسانی نصب کنید تا بتوانید سیستم خود را از هر گونه ویروس و برنامه مخرب پاک کنید.

بعضی از برنامه ها در سیستم شما ممکن است به عنوان تروجان عمل کنند و در در پشت پرده دستوراتی از جمله خاموشی سیستم اجرا کنند. در این صورت شما می بایست چنین برنامه هایی را پاک کنید و عملکرد سیستم خود را بررسی کنید.

یکی از سوالات پرتکراری که بسیاری از افراد در هنگام کار با فتوشاپ می پرسند این است که چرا اعداد به انگلیسی تایپ نمی شوند. برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم مقاله چرا در فتوشاپ اعداد انگلیسی تایپ نمی شود را مطالعه کنید.

علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن
علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و روشن نشدن
  • مشکل در سیستم عامل کامپیوتر 

مشکلات مربوط به سیستم عامل یکی دیگر از مهم ترین علت خاموش شدن کامپیوتر بعد از چند ثانیه می باشد. در اکثر مواقع بعد از نصب بعضی از برنامه ها و یا ایجاد تغییراتی در فایل های کامپیوتر، سیستم ممکن است در اثر این تغییرات دچار مشکلاتی شود که مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر یکی از این مشکلات می باشد.

برای پیدا کردن این که مشکل از سیستم عامل است یا خیر، می توانید کامپیوتر را یک بار ریست کرده و در حالت CMOS مجددا روشن کنید. اگر چند دقیقه گذشت و سیستم دیگر خاموش نشد ممکن است مشکل از سیستم عامل شما باشد. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است سیستم عامل خود را عوض کنید یا آن را تعمیر کنید.

اگر این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که چگونه مشکل باز نشدن عکس ها در فتوشاپ را برطرف کنیم، مطالعه مقاله باز نشدن صفحه جدید در فتوشاپ جهت رفع این مشکل به شما کمک خواهد کرد.

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

برای رفع مشکل خاموش نشدن ناگهانی کامپیوتر چند روش وجود دارد که می توانید با انجام دادن آن ها تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

  • سیستم خود را با یک منبع تغذیه دیگر شارژ کنید.
  • ابزار Fast startup ویندوز کامپیوتر را خاموش کنید.
  • درایورهای مادربورد را بروزرسانی کنید.
  • گرمای سیستم خود را چک کنید.
  • برنامه بایوس را روی سیستم خود بروزرسانی کنید.
  • یکی دیگر از روش ها برای حل این مشکل از طریق ریجستری می باشد که برای اینکار باید مراحل زیر را طی کنید.
  • نصب برنامه Dont Sleep جهت رفع مشکل خاموش شدن خودکار کامپیوتر

استفاده از این برنامه این امکان را برای سیستم شما فراهم می کند تا هیچگونه فعالیتی به طور ناگهانی غیرفعال نشود. علاوه بر این برنامه Dont Sleep از خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر جلوگیری می کند. این برنامه نیازی به هیچگونه نصب ندارد و به صورت پورتابل  می باشد.

اگر می خواهید بدانید چگونه خیلی سریع و راحت می توانیم در ورد نیم فاصله ایجاد کنیم، مقاله حل مشکل نیم فاصله در ورد را از دست ندهید.

خاموش شدن کامپیوتر هنگام اتصال به اینترنت

در صورتی که سیستم شما بعد از اتصال به اینترنت، پنجره ای کوچک نمایش می دهد و حدودا 50 ثانیه بعد خاموش می شود، احتمال زیاد سیستم شما به ویروس بلاستر مبتلا شده است.

ویروس بلاستر ( blaster )، یک نوع ویروس اینترنتی است که بیشتر ویندوز های XP و 2000 را درگیر می کند و تابحال هزاران رایانه را در سراسر دنیا به خود آلوده کرده است.

این ویروس بعد از ورود به سیستم شما، جایگاه خود را ثبت می کند و پس از گذشت مدت زمانی حدود 50 ثانیه، با ارسال پیغامی فعالیت خود را آغاز می کند.

لاذم به ذکر است که اگر از ویندوز سرویس پک 2 استفاده کنید، سیستم شما آلوده به این ویروس نخواهد شد. در هر صورت برای از بین بردن این ویروس می توانید از دو روش استفاده کنید.

دانلود غیرمستقیم برنامه ی 1:

http://www.4shared.com/file/KbutDXww/Windows-KB833330-ENU.html

دانلود مستقیم برنامه ی 2:

http://www.symantec.com/content/en/us/global/removal_tool/threat_writeups/FixBlast.exe

خاموش شدن کامپیوتر هنگام اتصال به اینترنت
خاموش شدن کامپیوتر هنگام اتصال به اینترنت 

مقاله پیشنهادی : چند ایده برای تولید محتوا در اینستاگرام

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

همانطور که گفتیم مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و کامپیوتر دلایل مختلفی دارد که از رایج ترین دلایل آن می توان به استفاده بیش از حد CPU و وجود ویروس در کامپیوتر اشاره کرد.

به همین منظور در ادامه قصد داریم راه هایی برای مشکل خاموش شدن خود به خود لپ تاپ و کامپیوتر را به شما عزیزان ارائه دهیم. توجا داشته باشید که مواردی که در ادامه خواهیم گفت برای ویندوز 10 است اما برای ویندوز 7 و 8 نیز کاربرد دارد.

  1. درایورهای سیستم خود را به روز رسانی کنید.
  2. Sleep mode سیستم را خاموش کنید.
  3. Fast Startup سیستم را خاموش کنید.
  4. در تنظیمات پیشرفته برق ( Tweak advanced power ) تغییراتی انجام دهید.
  5. دمای CPU را بررسی کنید.
  6. BIOS را به روز رسانی کنید.
  7. وضعیت سلامت هارد را بررسی کنید.
  8. ویندوز را مجددا نصب کنید.
  9. ویروسی بودن سیستم را برررسی کنید.
  10. سخت افزار و نرم افزار نصب شده اخیر را بر روی سیستمتان حذف کنید.

انجام دادن موارد فوق جهت رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ به شما کمک می کند اما دقت داشته باشید که شما نباید همه این موارد را انجام دهید فقط تا زمانی که مشکل حل شود ادامه دهید.

رفع مشکل خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 7

یکی از راه هایی که می تواند در رفع مشکل خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 7 به شما کمک کند، زمانیکه شما قصد دارید برای مدت طولانی از سیستم خود استفاده نکنید، قرار دادن سیستم در حالت خواب یا Sleep mode بهترن کاری است که می توانید انجام دهید چرا که می تواند انرژی مورد نیاز را برای استفاده های بعدی از کامپیوتر حفظ کند.

باید بدانید که استفاده زیاد از این قابلیت می تواند در سیستم شما اختلال ایجاد کند. در بعضی مواقع بسیاری از کاربران به جای خواب استاندارد، خاموش شدن کامل سیستم را تجربه کرده اند.

در حالت کلی حالت ایمن در برخی موارد برابر با Hibernation می باشد. به همین خاطر شما می بایست برای حل مشکل خاموش شدن خود به خود کامپیوتر و لپ تاپ در قدم بعد Sleep mode را غیر فعال کنید.

جهت خاموش کردن حالت خواب یا Sleep mode می توانید مراحل زیر را طی کنید:

کلیدهای ترکیبی win + R را فشار دهید تا تنظیمات را باز کنید و سپس system را انتخاب کنید.

در این مرحله بعد از انتخاب گزینه Power & sleep، دو بخش Screen و Sleep را در حالت never تنظیم کنید و اینجا کار تمام است.

برای اطلاع از روش های دیگری برای رفع مشکل خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 7 وجود دارد که در مطالب فوق آن را کامل توضیح داده ایم.

جمع بندی 

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ یا کامپیوتر یکی از مشکلات رایجی است که شاید تابحال با آن برخورد کرده باشید. اگر می خواهید بدانید علت خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر چیست و چگونه می توان آن را رفع نمود، در این مقاله 5 دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ و نحوه رفع آن را بطور کامل توضیح داده ایم.

سوالات متداول

علت خاموش شدن کامپیوتر بعد از روشن شدن چیست؟

دلایل مختلفی باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می شود که از رایج ترین و مهم ترین دلایل آن می توان به استفاده بیش از حد از CPU و همینطور وجود ویروسی در کامپیوتر اشاره کرد.

مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را چگونه رفع کنیم؟ 

برای رفع مشکل خاموش شدن خودکار کامپیوتر، روش های مختلفی وحود دارد. یکی از این روش ها بررسی  ویروسی بودن یا نبودن سیستم می باشد. در صورتی که سیستم شما ویروسی باشد باید یک انتی  ویروس قدرتمند روی کامپیوتر خود نصب کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات