طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سبزی ساده با سیب زمینی | طرز تهیه کوکو سبزی در فر
فهرست مطالب

کوکوی سبزی با سیب زمینی یک غذای سنتی و محبوب در ایران است که به عنوان یک غذای خوشمزه و سالم شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه با انواع سبزیجات معطر تهیه می شود و دستور پخت آن در مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. در ادامه، با آموزش طرز تهیه کوکو سبزی با روش اصیل و خانگی همراه شما عزیزان هستیم.

طرز تهیه کوکو سبزی ساده با سیب زمینی
طرز تهیه کوکو سبزی ساده با سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی

همانطور که گفته شد، کوکو سبزی با سیب زمینی و پیاز یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که با استفاده از سبزیجات و سیب زمینی تهیه می‌شود و می توانید به عنوان یک گزینه مناسب در لیست غذا برای خانمها قرار بگیرد.

این غذا نه تنها بسیار خوشمزه است بلکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد مغذی نیز می‌باشد. در ادامه این مقاله، به شما طرز تهیه کوکو سبزی ساده به روش خانگی و طعمی بی نظیر را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای طرز تهیه ی کوکو سبزی با سیب زمینی:

  • تخم مرغ: 3 عدد
  • سبزیجات معطر: 500 گرم
  • آرد: یک قاشق غذا خوری
  • روغن مایع سرخ کردنی: به میزان لازم
  • سیب زمینی: یک عدد متوسط
  • ماست: دو قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه: به مقدار لازم

جهت مشاهده آموزش طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی خام، در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی خام

در اولین مرحله از آموزش طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه، سیب زمینی ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید و سپس آن ها را با استفاده از رنده ریز، رنده کنید.

قدم بعد کوکوسبزی با سیب زمینی خام، نوبت به آماده کردن سبزی ها می رسد. برای این کار ابتدا سبزی ها را تمیز بشویید و ریز خرد کنید. سپس یک ظرف مناسب بردارید و تخم مرغ ها را در آن بشکنید و خوب هم بزنید.

حال به تخم مرغ های هم زده مقداری ادویه از جمله نمک، فلفل، زردچوبه، ماست و آرد اضافه کنید. اگر نمی خواهید کوکو سبزی ساده داشته باشید، می توانید برای مجلسی تر شدن آن مقداری زرشک و گردو خرد شده به کوکو سبزی خود اضافه کنید.

در مرحله بعد دستور کوکو سبزی، سیب زمینی های رنده شده و سبزی های خرد شده را به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا کل مود یکدست شود.

اگر به دنبال طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی آب پز (کوکو سبزی سیب زمینی) هستید، می توانید سیب زمینی ها را ابتدا آب پز کنید و سپس رنده کنید.

در صورت تمایل برای تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی و پیاز، می توانید 2 عدد پیاز را رنده کنید و سپس آب آن را بگیرید و به مواد کوکو اضافه کنبد.

اگر می خواهید علاوه بر طرز تهیه کوکو سبزی ساده با سیب زمینی، طرز تهیه انواع کوکو را به روشی ساده و حرفه ای یاد بگیرید، مقاله طرز تهیه کوکو را مطالعه کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی با آرد

در این مرحله از طرز تهیه کوکو سبزی با آرد پس از ترکیب کوکو سبزی و سیب زمینی، به سراغ سرخ کردن کوکوها بروید. برای این کار یک تابه مناسب بردارید و روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود. توجه داشته باشید که اگر در این مرحله روغن به خوبی داغ نشود، کوکو شما در هنگام سرخ کردن، به تابه می چسبد.

پس از داغ شدن روغن مایع  مواد را به آرامی در تابه بریزید و با استفاده از یک قاشق روی سطح آن را کمی صاف کنید تا سطح مایه یکدست شود سپس در تابه را بگذارید.

در این قسمت ابتدا درجه حرارت را ابتدا بالا ببرید تا مایه کوکو به سرعت یکدیگر را بگیرند و سپس به آرامی درجه حرارت را کم کنید.

پس از آن که یک طرف کوکوسبزی با سیب زمینی سرخ شد، می توانید کوکو را با یک چاقو برش داده و آن را برگردانید. پس از اینکه دو طرف کوکو کاملا سرخ شد، کوکوی شما آماده است و می توانید آن را ر ظرف مورد نظر سرو کنید و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر میخواهید آشپزی را ازصفر شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش آشپزی سنتی آموزشگاه اریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی در فر
طرز تهیه کوکو سبزی در فر

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

طرز تهیه کوکو سبزی با سیب زمینی در فر چگونه است؟ اگر کم روغن بودن غذا برایتان مهم است، و به دنبال طرز تهیه ی کوکو سبزی کم روغن هستید، پیشنهاد می کنیم کوکو سبزی کم روغن و رژیمی درست کنید. حال می پرسید چگونه؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

در صورتی که می خواهید سبزی کوکو شما تبدیل به یک کوکوی رژیمی شود می توانید به جای سرخ کردن کوکو، آن را در فر قرار دهید.

برای این کار ابتدا یک قالب مناسب انتخاب کنید و سپس کف قالب را با روغن کمی چرب کنید و درنهایت مایه کوکو را در قالب بریزید. پس از آن روی قالب را با یک فویل بپوشانید و اجازه دهید تا مایه کیک با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 30 الی 35 دقیقه پخته شود.

پس از گذشت 30 دقیقه فویل را از روی قالب خارج کنید و با استفاده از گریل بالای فر، اجازه دهید تا روی کوکوی سبزی به طور کامل سرخ شود.

اگر به دنبال لیستی از غذاهای رژیمی برای لاغری شکم و پهلو هستید، حتما مقاله غذاهای رژیمی برای لاغری شکم و پهلو را مطالعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سبزی

یکی از نکات مهم در طرز تهیه کوکوسبزی (دستور كوكو سبزي) این است که می توانید برای خوشمزه تر شدن مایه کوکو، قبل از اینکه سبزی ها را به تخم مرغ اضافه کنید، سبزی ها را کمی تفت دهید تا هنگام سرخ کردن کوکو بوی خام سبزی ها را احساس نکنید.

اضافه کردن آرد و ماست به مایه کوکو سبزی باعث حجیم شدن و پف کردن آن می شود و علاوه بر این به جای این دو ماده می توانید از بیکینگ پودر نیز استفاده کنید.

در قسمت بالا طرز تهیه کوکو سبزی برای ۴ نفر توضیح داده شده است حال برای طرز تهیه کوکو سبزی برای ۶ نفر یا تعداد بیشتر می بایست نسبت مقادیر اولیه را افزایش دهید.

لازم به ذکر است که برای تزئین کوکو سبزی می توانید از خیارشور و گوجه استفاده کنید.

شما می توانید تمامی نکات و فوت و فن های طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه را در کلاس آشپزی آریا تهران آموزش ببینید.

طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک

طرز تهيه كوكو سبزي با سبزي خشك به چه صورت است؟ اگر به هر دلیلی به سبزی تازه دسترسی ندارید و یا تمایل دارید در طرز تهيه كوكو سبزي به جای سبزی تازه از سبزی خشک استفاده کنید می توانید به جای سبزی تازه، از یک لیوان سبزی خشک استفاده کنید و طبق مراحلی که توضیح داده ایم پیش بروید.

طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده
طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده

طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده

کوکوی سیب زمینی نیز یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و ساده در  لیست غذاهای ایرانی می باشد که می تواند گزینه مناسبی برای شام در نظر گرفته شود. اگر می خواهید بدانید طرز تهیه کوکو سیب زمینی رنده شده چگونه است، در ادامه با ما همراه باشید.

در ابتدای طرز درست كردن كوكو سيب زميني، مواد اولیه که در قسمت زیر ذکر شده است را تهیه کنید:

  • سیب زمینی: 2 عدد متوسط
  • پیاز: 1 عدد کوچک
  • تخم مرغ: 2 تا 3 عدد
  • گشنیز (اختیاری): 1 قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: ½ قاشق چایخوری
  • پودر آویشن: ½ قاشق چایخوری
  • زیره و تخم گشنیز: به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

برای طرز تهیه کوکو سیب زمینی آب پز (کوکو سبزی با سیب زمینی ابپز) و خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را بشویید و سپس با مقداری آب و نمک در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها به مدت 20 الی 30 دقیقه بر روی حرارت بماند و سیب زمینی ها نیم پز شوند.

نکته: در طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام، دیگر نیاز به آب پز کردن سیب زمینی ها ندارید، می توانید پوست آن ها را بگیرید و به صورت خام رنده کنید و به مواد کوکو اضافه کنید.

پس از ان که سیب زمینی ها نیم پز شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و روی سیب زمینی ها مقداری آب سرد بریزید تا خنک شوند و بتوانید به راحتی پوستشان را بگیرید.

در این مرحله از طرز تهیه کوکوی سیب زمینی پخته، سیب زمینی ها را با استفاده از یک رنده متوسط رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید.

در ادامه پیازها را پوست بگیرید و سپس با رنده متوسط رنده کنید. در قدم بعد آب اضافی پیازها را با دست بگیرید و به ظرف حاوی سیب زمینی ها اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه کوکو سیب زمینی پخته (کوکو سبزی با سیب زمینی پخته) می بایست تخم مرغ ها را به سیب زمینی اضافه کنید. توجه داشته  باشید که تخم مرغ ها را زمانی اضافه کنید که سیب زمینی ها خنک شده باشند. به این صورت می توانید پس از خنک شدن سیب زمینی ها، تخم مرغ ها را اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر علاوه بر آشپزی سنتی به درست کردن انواع فست فودهای خوشمزه نیز علاقمند هستید، توصیه می کنیم دوره آموزش فست فود آموزشگاه اریا تهران را تجربه کنید.

همانطور که گفتیم اضافه کردن گشنیز اختیاری است. در صورتی که تمایل دارید کوکوی شما عطر و طعم گشنیز داشته باشد، می توانید آن را به صورت ساطوری ریز خرد کرده و سپس همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر آویشن، زیره و تخم گشنیز به کاسه اضافه کنید.

در ادامه آموزش طرز تهیه ی کوکو سیب زمینی، مواد را با هم ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس یک تابه مناسب بردارید و روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. حال به اندازه یک دایره از مواد بردارید و با دست آن را صاف کنید و به شکل دایره در بیاورید و درون تابه بیندازید.

زمانی که یک طرف کوکو سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر کوکوها سرخ شود. پس از آنکه دو طرف کوکوها سرخ شدند، آن ها را در یک ظرف مناسب قرار دهید و همراه با خیارشور، گوجه و سس دلخواهتان سرو کنید و لذت ببرید.

نکته: اگر می خواهید کوکوهای تردتری داشته باشید، می توانید پس از سرخ کردن آن ها را بر روی دستمال حوله ای قرار دهید و روغن اضافی آن ها را بگیرید. در این صورت کوکوی سالم تری خواهید داشت.

اگر به دنبال دریافت مدرک بین المللی آشپزی هستید تا از این طریق بتوانید در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار در ایران یا کشورهای اروپایی شوید و یا کسب و کار خود را راه اندازی کنید، به صفحه مدرک آشپزی فنی حرفه ای  مراجعه کنید.

سبزی کوکو سبزی چیست

سبزی کوکو از سبزی های معطر از جمله تره، گشنیز، شوید و جعفری تشکیل شده است.

چرا کوکو سبزی موقع سرخ شدن کف می‌کند

یکی از سوالاتی که ممکن است در دستور پخت کوکو سبزی برای شما ایجاد شود این است که چرا کوکو سبزی موقع سرخ شدن کف می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که این امر به دلیل وجود تخم مرغ در ترکیبات کوکو سبزی می باشد.

علت وا رفتن مواد کوکو سبزی چیست

یکی از مهم ترین دلایل وا رفتن مواد کوکو نگرفتن آب پیاز و همچنین کم بودن تخم مرغ نسبت به حجم مواد و اضافه نکردن آرد به مایه کوکو سبزی می باشد. برای جلوگیری از وا رفتن مواد کوکو، توصیه می کنیم مقداری شیر درون مواد کوکو سبزی بریزید.

اگر به غذاهای فست فود علاقه مند هستید و می خواهید با اسم فست فود های خوشمزه ایرانی آشنا شوید، بر روی لینک کلیک کنید.

علت آب انداختن مواد کوکو سبزی چیست

بسیازی از افراد از ما می پرسند که طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی یخ زده چگونه است؟ در صورتی که تمایل دارید به جای سبزی تازه از سبزی یخ زده استفاده کنید، این را باید بدانید که استفاده از سبزی یخ زده در مواد کوکو ممکن است آب بیندازد.

برای جلوگیری از این امر پیشنهاد می کنیم از سبزی تازه استفاده کنید تا غذای شما کیفیت و مزه بهتری داشته باشد.

جمع بندی

اگر عبارت کوکو سبزی طرز تهیه را سرچ کرده اید، حتما به دنبال طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه هستید. در این مقاله صفر تا صد کوکو سبزی و سیب زمینی (کوکوی سبزی و سیب زمینی) را توضیح داده ایم تا بتوانید این غذای خوشمزه را به راحتی در منزل درست کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه چگونه است؟ 

طرز تهیه کوکوسبزی و سیب زمینی بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای این کار ابتدا باید مواد لازم را تهیه کرده و سپس طبق مراحلی که در مقاله توضیح داده ایم پیش بروید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکوی سبزی چیست؟

یکی از نکات مهم در طرز تهيه كوكو سبزي این است که هنگام اضافه کردن پیاز به مواد کوکو حتما آب آن را بگیرید تا از وا رفتن مواد کوکو جلوگیری کنید.

سبزی کوکو سبزی چیست

همانطور که گفته شد، سبزی کوکو از سبزی های معطری از جمله تره، گشنیز، شوید و جعفری تشکیل شده است.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات