بازار کار رشته روانشناسی بالینی

بازار کار رشته روانشناسی بالینی | درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران
فهرست مطالب

رشته روانشناسی بالینی یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی محسوب می شود که هر ساله بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل این رشته را انتخاب می کنند. اگر شما هم قصد دارید وارد این رشته پرطرفدار شوید و می خواهیداطلاعات کاملی درمورد آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی بالینی کسب کنید، در ادامه این مثقاله با ما همراه باشید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی

یکی از مهم ترین چالش هایی که بسیاری از افراد در هنگام ورود به این رشته با آن مواجه هستند این است که بازار کار رشته روانشناسی چگونه است؟ این رشته از آنجایی که جزء پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی محسوب می شود، پذیرش و قبولی آن نسبت به دیگر رشته ها سخت تر است.

یکی از سوالات پرتکراری است که توسط بسیاری از کاربران پرسیده می شود این است که آینده شغلی روانشناسی بالینی چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که داوطلبان این رشته پس از دریافت مدرک کارشناسی می توانند در بسیاری از مراکز از جمله بهزیستی و مراکز مشاوره و… مشغول به کار شوند اما نکته مهم در این مورد، نحوه تاسیس مطب روانشناسی زیر نظر نظام روانشناسی کشور است که داوطلبان این رشته نباید آن را نادیده بگیرند.

داشتن شغلی مناسب و پردرآمد در محیطی امن برای بانوان یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها می باشد. به همین منظور در مقاله شغل های پردرآمد برای بانوان به معرفی مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان پرداخته ایم.

آن دسته از افرادی که علاقه مند به تاسیس مطب روانشناسی هستند، باید طبق دستورالعمل ها و قوانین نظام این کار را انجام دهند.

درمورد بازار کار ارشد روانشناسی بالینی باید این نکته را یادآور شوید که بازارکار روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نسبت به مقاطع پایین تر بهتر است چرا که مجوز مطب روانشناسی و مشاوره فقط به افرادی تعلق می گیرد که دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر باشند.

به همین منظور در ادامه قصد داریم به معرفي و بازار کار رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسي و همینطور در مقاطع مختلف بپردازیم تا با بازار کار این رشته پرطرفدار بیشتر آشنا شوید.

اگر قصد مهاجرت دارید و می خواهید بدانید بازار کار کدام رشته تحصیلی برای مهاجرت بهتر است، مقاله بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت در جهان کدامند را مطالعه کنید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی
بازار کار رشته روانشناسی بالینی

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری با دیگر مقاطع این رشته بسیار متفاوت است. همانطور که گفتیم مجوز تاسیس مطب روانشناسی فقط به افرادی داده می شود که مدرک کارشناسی ارشد به بالا را داشته باشند و افرادی که در مقاطع پایین تری تحصیل کرده اند اجازه تاسیس مطب رواشناسی و مشاوره را ندارند که این مورد یکی از مزایای بازار کار روانشناسی برای خانم ها در مقطع دکتری محسوب می شود.

یکی دیگر از مزایای بازار کار دکترای روانشناسی بالینی، فعالیت در دانشکاه ها بعنوان عضو هیئت علمی است که افراد در مقاطع دکتری از آن بهره مند خواهند شد.

از ذیگر مزایای بازار کار روانشناسی بالینی در این مقطع می توان به استخدام در سازمان های دولتی از جمله مراکز بهزیستی، نیروی انتظامی، کلینیک های ترک اعتیاد به مواد مخدر، شهرداری و بسیاری سازمان های دیگر اشاره کرد.

در صورتی که به رشته عکاسی که یکی از جذاب ترین و پردرآمد ترین رشته های می باشد علاقه مند هستید، برای بررسی بازار کار عکاسی و آینده شغلی و درآمد آن، به صفحه بازار کار و درآمد رشته عکاسی مراجعه کنید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از چالش های داوطلبان و فارغ التحصیلان رشته روانشاسی در این مقطع، علاوه بر درآمد روانشناسی بالینی در ایران (درآمد روانشناس در ایران)، بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی می باشد.  دانشجویانی که پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد اقدام به ادامه تحصیلی برای دریافت مدرک دکتری در این رشته می کنند، می توانند اقدام به اخذ مجوز تاسیس مطب روانشناسی کنند.

داوطلبان برای تاسیس مطب علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی علاوه بر مدرک تحصیلی در مقطع دکتری، باید تاییدیه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کل کشور را هم داشته باشند به این جهت که داشتن مدرک تحصیلی صرفا به معنای اجازه تاسیس مطب و ارائه خدمات مشاوره نیست. با این تفاسیر می توان گفت که بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر مقاطع پایین تر وسیع تر و گشترده تر است.

از دیگر مزایای بازار کار رشته روانشناسی در این مقطع می توان به استخدام در مراکزی مانند نیروی انتظامی کشور، آموزش و پرورش، کانون اصلاح و تربیت، مراکز ترک اعتیاد و حتی باشگاه های ورزشی و … که سالانه این مراکز دولتی از فارغ التحصیلان دوره های روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد استخدام به عمل می آورد.

اگر شما فردی درونگرا هستید و دوست دارید بیشتر اوقات در تنهایی زندگی کنید، می توانید با مطالعه مقاله علاقه به تنهایی نشانه چیست معایب و مزایای تنهایی زندگی کردن را از نظر روانشناسی را بررسی کنید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی

یکی از مهم ترین دغدغه ها و چالش هایی که داوطلبان کنکور سراسری و متقاضیان ادامه تحصیل در این رشته با آن مواجه هستند، بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی است چرا که این رشته یکی از پرمتقاضی ترین و پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی می باشد.

به دلیل رقابت سنگین پذیرش در این رشته کمی نسبت به سایر رشته ها سخت تر است. از آنجایی که نسبت به حوزه روانشناسی و مشاوره افزایش پیدا کرده است و همینطور نیاز به مشاوره های قبل از ازدواج و مشاوره کودکان و… افزایش پیدا کرده است می توان به آینده ی بازار کار رشته روانشناسی بالینی امیدوار شد.

اگر می خواهید لیستی از سخت ترین و آسان ترین رشته های فنی حرفه ای را داشته باشید، مقاله سخت ترین رشته فنی و حرفه ای را مطالعه کنید.

لاذم به ذکر است که شما با افزایش مهارت های فردی و تخصص و سطح سواد خود در این زمینه شانس بیشتری برای استخدام و فرصت های شغلی مختلف خواهید داشت و این امر کاملا بستگی به خودتان دارد چرا که هر مرکز و اداره این نیازمند یک فرد باتجربه و متخصص است.

شما می توانید در مراکزی از جمله مراکز مشاوره تحصیلی، مراکز ترک اعتیاد، مدارس، نیروی انتظامی و … مشغول بکار شوید. البته به این نکته توجه داشته باشید که بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی نسبت به مقطع دکتری و کارشناسی ارشد از گستردگی کمتری برخوردار است.

اگر به رشته های فنی علاقه مند هستید و میخواهید برای ورود به بازار کار پردرامدترین رشته های فنی را بررسی کنید، مقاله پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای را مطالعه کنید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی
بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در ایران

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در ایران به عوامل مختلفی از جمله مهارت های فردی، تجربه، تخصص، سطح سواد و همینطور میزان نیاز سالانه ی کشور به کارشناسان و متخصصان مشاوره بستگی دارد که به این موارد اشاره کردیم.

فرصت های شغلی رشته روانشناسی در مقاطع مختلف متفاوت است و همانطور که گفتیم بازار کار مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به دیگر مقاطع گسترده تر و وسیع تر است و شما شانس بیشتری برای اخذ مجوز تاسیس مطب و مشاوره روانشناسی خواهید داشت.

علاوه بر تاسیس مطب و مرکز مشاوره می توانید در بسیاری از ادارات و مراکز دولتی از جمله مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر، آموزش و پروش و نیروی انتظامی کشور مشغول به کار شوید. افرادی که دارای مدرک روانشناسی در هر مقطعی می باشند، می توانند دربسیاری از مهدکودک ها مشغول بکار شوند یا اقدام به تاسیس مهدکودک اقدام کنند.

از دیگر بازار کار رشته روانشناسی بالینی می توان به عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها اشاره کرد. بنابراین افرادی که علاقه مند به تدریس در فضای دانشگاهی باشند می توانند با دریافت مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر به تربیت نیروی کار و متخصص روانشناسی در دانشگاه ها بپردازند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید لیست کاملی از پردرآمدترین رشته های ارایشگری زنانه را داشته باشید، به صفحه پردرآمدترین رشته آرایشگری زنانه در ایران مراجعه کنید.

درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران

درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران (درآمد روانشناسی در ایران) به عوامل مختلفی بستگی دارد که آگاهی از این امر می تواند تا حد زیادی به سرعت موفقیت شما کمک کند. در ادامه به برخی از عوامل موثر در درآمد یک روانشناس در ایران اشاره خواهیم داشت.

همانطور که گفتیم امروزه بسیاری از مراکز و ادارات و ارگان های دولتی نیازمند یک فرد با تجربه و متخصص در زمینه کاری خود هستند. یکی از عواملی که در افزایش درآمد روانشناسی (حقوق روانشناسی در ایران) می تواند موثر باشد، میزان آگاهی، تجربه و تخصص شماست.

به هر میزانی که مهارت شما در حوزه کاریتان بیشتر باشد، درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. از آنجایی که متقاضیان زیادی در این رشته وجود دارد، توانایی و مهارت شما دز این رشته می تواند وجه تمایز شما با دیگر افراد باشد و همین امر باعث افزایش درآمد شما خواهد شد.

داوطلبان این رشته علاوه بر تحصیل در رشته روانشناسی بالینی باید به مدت چهار سال تجارب و مهارت های مختلف را کسب کنند تا بتوانند وارد بازار کار شوند و درآمد کسب کنند. در شروع نمی توان درامد روانشناسی بالینی (درآمد شغل روانشناسی) تعیین کرد و با توجه به میزان مهارت شما، محل کار، شهری که در آن زندگی می کنید و… میزان درامد شما متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد ویژه: امروزه برنامه نویسی یکی از پردرآمد ترین مشاغل در دنیا محسوب می شود. در صورتی که به شغل برنامه نویسی علاقه مند هستید و می خواهید درباره پردرامد ترین شاخه برنامه نویسی در ایران و کشورهای مختلف اطلاعات کاملی کسب کنید، ما به شما مطالعه مقاله پردرآمدترین شغل های برنامه نویسی را پیشنهاد می دهیم.

بازار کار رشته روانشناسی بهتر است یا حقوق

برای پاسخ به این سوال که بازار کار رشته روانشناسی بهتر است یا حقوق، باید بگوییم که فارغ التحصیلان رشته حقوق و روانشناسی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می باشند، از بازار کار گسترده تر و وسیع تری برخوردار هستند.

البته باید بدانید که پذیرش در آزمون وکالت برای فارغ التحصیلان رشته حقوق نسبت به سال های اخیر بسیار کاهش یافته است اما افرادی که به ادامه تحصیل در رشته حقوق می پردازند، با فرصت های شغلی مختلفی روبرو خواهند بود.

اگر بخواهیم این دو رشته را از نظر بازار شغلی بررسی کنیم باید بگوییم که برای موفقیت در بازار کار رشته روانشناسی بالینی، میزان مهارت و تخصص شما بسیار مهم است.

پیشنهاد ویژه: درباره شغل طراحی لباس و آینده شغلی آن چه می دانید؟ این رشته امروزه به یکی از پردرآمدترین رشته ها تبدیل شده است که در مقاله بازار کار و درآمد طراحی لباس در ایران به طور کامل درباره بازار کار طراحی لباس در ایران و خارج از کشور توضیح داده ایم.

بازار کار رشته حقوق :

  • شغل وکالت دعاوی دادگستری
  • شهرداری ها
  • وزارتخانه ها
  • مشاور حقوقی بانک ها و شرکت ها
  • سردفتری دفاتر اسناد رسمی و …

بازار کار رشته روانشناسی بالینی :

  • اشتغال در مراکز دولتی نظیر بهزیستی
  • تیم های ورزشی به عنوان روانشناس تیم
  • آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه
  • مهد کودک به عنوان مربی
  • شهرداری
  • نیروی انتظامی
  • سازمان زندان ها
  • کانون اصلاح و تربیت
  • بیمارستان ها
  • مراکز مشاوره
  • تاسیس خانه سالمندان
  • تاسیس مهدکودک و…

جمع بندی

رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رشته های علوم انسانی می باشد که هر ساله با توجه به میزان رقابت در این رشته قبولی در ان کمی سخت است. اگر شما هم جزو افراد علاقه مند به این رشته هستید و می خواهید قبل از ورود به این رشته بازار آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی بالینی و همچنین درآمد مطب روانشناسی (حقوق روانشناس بالینی) را بررسی کنید، این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بازار کار رشته روانشناسی چگونه است؟

همانطور که گفتیم بازار کار رشته روانشاسی به عوامل مختلفی از جمله میزان مهارت و توانایی فردی، میزان تجربه و تخصص و… بستگی دارد. لاذم به ذکر است که بازار کار رشته بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نسبت به مقاطع پایین تر، وسیع تر و گسترده تر است.

درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران چگونه است؟

عواملی از جمله میزان مهارت فردی، محل کار، شهری که در آن زندگی می کنید و… تعیین کننده میزان درآمد رشته روانشناسی در ایران می باشد. از آنحایی که بسیاری از ادارات و مراکز به دنبال فردی با تجربه و متخصص هستند، به هر میزانی که آگاهی و مهارت خود را ارتقا دهید، درآمد شما هم بیشتر خواهد شد.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی چگونه است؟

شما می توانید با دریافت مدرک کارشناسی در این رشته در مراکزی از جمله مراکز مشاوره تحصیلی، مراکز ترک اعتیاد، مدارس، نیروی انتظامی و … مشغول بکار شوید. لاذم به ذکر است که به هر میزانی که مهارت خود را در این زمینه ارتقا دهید از فرصت های شغلی بیشتر و درآمدهای بالاتری برخوردار خواهید بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات